Handleiding voor Plesk

Op deze pagina vindt u een beknopte uitleg van het Plesk 11 controle paneel welke wij gebruiken, hoe u uw E-mail instellingen verzorgd op uw computer en hoe u een ftp verbinding maakt.

FTP TOEGANG

U kunt uw files direct uploaden naar de server door gebruik te maken van het IP adres 62.212.152.118 in uw ftp programma. Als uw domein actief is dan kunt u dit adres veranderen in ftp.uwdomeinnaam.nl Het adres voor FrontPage is: http://www.uwdomeinnaam.nl (FrontPage werkt pas als domeinnaam actief is) gebruikersnaam en wachtwoord (zie account gegevens).
Ook kunt u via het Plesk controle paneel bestanden uploaden. Kies voor het tabblad "webstes en domeinen" en klik vervolgens op "Bestandsbeheer".

U ziet na het inloggen met ftp de volgende 6 hoofd mappen:

1) cgi-bin
Hier kunt u uw cgi-bin scrips plaatsen. Zorg ervoor dat u de permissie voor elk script juist instelt, deze zijn meestal te vinden in de gebruiksaanwijzing van elk script. (Wij geven geen enkele hulp bij het draaien van scrips)

2) error_docs
In deze map staan de standaard error html documenten U kunt deze naar eigen smaak veranderen.

3) httpdocs
In deze map moeten uw website documenten en aanverwante content komen te staan.
Vergeet niet de index.html file die daar al is geplaatst te overschrijven of te verwijderen
(als u b.v. index.htm gebruikt i.p.v. index.html) Zorg er altijd voor dat u een volledige
kopie van uw site op uw locale computer heeft staan.

4) httpsdocs
In deze map kunt u documenten plaatsen die SSL beveiligd dienen te worden. (128bit encryption) Het adres voor b.v. een document genaamd beveiligd.html ziet er dan als volgt uit https://www.uwdomeinnaam.nl/beveiligd.html
(standaard niet ingeschakeld) Werkt alleen met vast IP adres en certificaat

5) Subdomains
In deze map staan de subdomeinen die u heeft aangemaakt in Plesk (Werkt alleen als u subdomeinen heeft besteld)

6) web_users
In deze map staan de web users die eventueel door u zijn aangemaakt in uw controlpanel. (zie paragraaf webgebruikers)

__________________________________________________

 

Hier volgt een korte beschrijving van de belangrijkste mogelijkheden en werking van uw Plesk webbased controlpanel. Op elke pagina in uw Plesk control panel ziet u rechtsonder een “HELP” knop, als u daarop drukt dan krijgt u een korte uitleg over de instelmogelijkheden van de pagina waar u op dat moment bezig bent

WEBBASED CONTROL PANEL

U kunt inloggen op uw controlpanel via de volgende link https://rswebmaster.nl:8443/
Login: uwdomennaam.nl (dus domeinnaam incl. extensie)
Password: uw wachtwoord

Als u bent ingelogd zie u de volgende opties:

[Startpagina]
Hier staat een overzicht van de mogelijkheden wat u met het controle paneel allemaal kunt instellen en bekijken

[Gebruikers]
Hier kunt u het wachtwoord veranderen van uw Plesk webinterface en uw persoonlijke gegevens muteren. Ook kunt u hier meerdere gebruikers van uw domein instellen.

[Websites en domeinen]
Dit is waar u websites instelt en beheert. Als er meerdere webruimtes aan uw account zijn gekoppeld, dan kunt u tussen webruimtes schakelen door de juiste webruimte te selecteren bovenaan de pagina. Merk op dat u binnen één abonnement verschillende websites kunt hosten en dat het dus niet altijd nodig is om aanvullende abonnementen af te sluiten.
Onder dit tabblad vallen verder:
[Database] Hier kunt u uw database(s) aanmaken en Beheren
[Bestandsbeheer] Bestanden aanpassen en nieuwe uploaden naar de server (kan ook met behulp van een ftp-programma)
[Webstatistieken] Bekijken hoeveel mensen je website bezoeken en welke pagina

[Mail]
Hier kunt u al uw e-mail opties instellen zoals het aanmaken van pop3 accounts, automatisch beantwoording, mailgroepen, doorsturen, enz. Ook kunt u vanaf deze pagina de E-mail lezen die nog op de server aanwezig is (via Horde webmail).
Hier een voorbeeld voor het aanmaken van een uniek pop3 account. voor gebruiker fred (fred@uwdomeinnaam.ext)

  1. Klik op "E-mailadres aanmaken"
  2. Vul een pop3 naam in
  3. Vul twee maal het wachtwoord in
  4. klik het tabblad "spamfilter" aan en kies de door u gewenste instelling.
  5. Onder het tabblad "Doorsturen" kunt u eventueel instellen naar welk adres eventueel berichten moeten worden doorgestuurd. Denk hierbij bevoorbeeld naar een Gmailaccount op uw mobieletelefoon.
  6. Onder het tabblad "automatische beantwoording" kunt u instellen om de naar u toegezonden E-mailberichten automatisch te laten beantwoorden. Let op met gebruik van deze funktie. Spammers die u een bericht sturen krijgen dus ook een antwoord terug en hebben hiermee de bevestiging dat uw email adres dus bestaat en u in de toekomst dus veel meer rotzooi van hun kunt verwachten.
  7. Klik op "Ok". Uw E-mailadres is klaar voor gebruik.

Door te klikken op "instellingen wijzigen" kunt u diverse instellingen aanpassen.
Bij "Wat te doen met mail aan niet-bestaande gebruikers" kunt u instellingen maken voor "gebruik alles". Dat wil zeggen alles wat voor het apestaartje wordt neergezet, wat wilt u hiermee?
Bij "Webmail" kunt u instellen welk webmail systeem u wenst te gebruiken. wij advisereb u om Horde te kiezen. Zeer gebruiksvriendelijk systeem.

Instellingen voor uw e-mailprogramma!!!!! om e-mail van de server te halen.
We nemen het account fred@uwdomeinnaam.ext als voorbeeld.
Open uw emailprogramma en ga naar nieuw account aanmaken
vul vervolgens onderstaande gegevens in bij mailservers
POP 3 Server: mail.uwdomeinnaam.ext
SMTP Server: zet hier het opgegeven smtp-adres neer welke u heeft opgekregen van uw internet provider. hier vindt u een overzicht van de smtp servers van meeste providers voor Nederland
Gebruikersnaam: typ hier u gehele emailadres in.
Wachtwoord: zoals opgegeven tijdens aanmaak mailbox
Vink de optie "Deze server vereist verificatie" aan
en kies optie gebruik zelfde inloggegevens als voor POP3
(Werkt pas als de domeinnaam actief is op onze server!!!!!!!!!)

[Toepassingen]
Hier vindt u een aantal zaken die uw aan uw controle panel en domeinen kunt toevoegen. Gaat u bijvoorbeeld een nieuwe website opzetten met een cms systeem van Wordpress, Drupal of Joomla? Op de server staat standaard de laatste versie klaar om zo in uw domein te uploaden. Ook gratis scripts staan hier voor u klaar voor o.a. een gastenboek.

[Statistieken over het gebruik van middelen]
Hier kunt u een groot aantal gegevens van uw domein bekijken zoals het gebruik van schijfruimte en dataverkeer en indien gewenst een rapport naar uzelf mailen. Als u op de Web stats knop drukt krijgt u zeer gedetailleerde gegevens over het gebruik van uw website en de bezoekers daarvan. (Werkt pas als de domeinnaam actief is op onze server!!!!!!!!!)

[Account]
Hier staat de configuratie van uw hosting pakket. Deze pagina geeft gedetailleerde informatie over de toewijzing van middelen, hostingopties en rechten voor de bewerkingen die u kunt uitvoeren in Parallels Panel in overeenstemming met uw abonnementsvoorwaarden.

---------------------

WEBBASED E-MAIL

U kunt via de volgende link http://webmail.uwdomeinnaam.extensie uw e-mail lezen via een webbrowser.
Dit is mogelijk voor elk pop3 account dat is aangemaakt. Gebruik tijdens het inloggen de gebruikersnaam en het wachtwoord dat voor het betreffende pop3 account van toepassing is. Als u het volgende email account hebt aangemaakt all@uwdomeinnaam.extentie Dan is all de gebruikersnaam en gebruikt u het wachtwoord wat u heeft opgegeven bij het aanmaken van dat email account (Werkt pas als de domeinnaam actief is op onze server!!!!!!!!!)

ооо полигон работаноутбук ssdlanguage translation toolsilit посуда

Domein beschikbaar?

 

Voer een domeinnaam in om de registratie mogelijkheden te kunnen zien. bijvoorbeeld domeinnaam.nl


  

 

Whois Informatie

 

Voer een domeinnaam in om de whois details te krijgen. bijvoorbeeld domeinnaam.nl